Intervju med VD om projekt ”Glad kund”

Nu har medarbetarna i Famntaget haft sina slutredovisningar i projektet ”Glad Kund”. Vad tycker du om resultatet?
– Man ser en sann glädje när de olika grupperna presenterar sina resultat. Jag tycker att alla team gjorde en intressant och engagerande redovisning. Redovisningarna ser olika ut från grupp till grupp. Det är filmer, bildspel, böcker, bildcollage och flera beskrivningar hur man fått kunder att bli mer aktiva och gladare. Livet blir mer meningsfullt för kunderna när de får göra sådant som de önskar.

Vad har medarbetarna arbetat med denna gång?
– Vi har nya ”Glad kund”- projekt varje år med olika teman. I år handlade det om att tolka vår vision i konkreta handlingar ute hos kunden. Det är viktigt att dokumentera vad vi gör så att man kan dela med sig till andra. Då arbetar vi som en lärande organisation, där alla kan lära av varandra.

Har andra utanför Famntaget visat intresse för ”Glad kund”- projekten”?
– Ja, intresset är mycket stort. Jag träffar många utanför Famntaget i min roll och intresset för hur vi arbetat med projektet och de resultat vi uppnått imponerar på många. Jag har pratat om ”Glad kund”- projekten i flera offentliga sammanhang.

Vad är det då som gör att arbetssättet fungerar så bra med just ”Glad kund”?
– Alla medarbetare är delaktiga, innehållet styrs av medarbetarna själva, syftet är att få gladare och nöjdare kunder, men även medarbetarna känner sig mer nöjda och gladare. Redovisningarna gör att alla får uppmärksamhet och feedback på utfört arbete. Teamkänsla och samhörighet förstärks. Dessutom ska det vara roligt att arbeta i Famntaget. Egentligen kan man säga att alla vinner på att vi arbetar så här.

Men kostar det inte mycket? Det måste gå åt tid som Famntaget inte får betalt för?
– Vi har särskild ersättning från Stockholms stad för att arbeta med att utveckla teamen och för att förbättra livskvalitén för kunden. Visst går det åt lite tid men den tid vi lägger ner med projektet ger så mycket tillbaka, så man kan nog säga att det lönar sig. Det höjer nivån och engagemanget hos medarbetarna, kunderna blir gladare och nöjdare, personalomsättningen sjunker och medarbetarna trivs.

Detta bildspel kräver JavaScript.

***

Vill du veta mer om Famntagets verksamhet? Klicka här!

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s